අපේ
ගුරුතුමා යයි තාමත් ඉස්කෝලේ
පැන
මඩකඩිති වැව් තාවුලු වැහි කාලේ
පෙන්නා
මඟ නොමඟ නෙවැටී යන තාලේ
සිප්
කිරි පෙවූ මූසීලයින් උඩු මාලේ
අපේ
ගුරුතුමා යයි තාමත් ඉස්කෝලේ
සාමා
අමර විකුණති බස්පොළේ කජු
කුමාරෝද
පිටු දන්දෙති එයින් මතු
උගතමනා
ශිල්පය පිල්කඩ නොපැතු
වේවැල
වටා ඉකිබිඳ දඬුවමක් පැතූ
රන්මසු
පටපිළි අභරණ උරන වෙලා
සමන්
පිචිච කැකුළිය ගෙයි මිලින වෙලා
ගුරු
නිවහනේ කඳුලට උල්පතක් වෙලා
අකුරට පංතිභේද
මිලමුදල් නොසලකන අකුරද ජීවිතයද කියා දෙන සියලුම දුයිෂේන්ලාට උපහාරයක්ම වේවා !!!
මා උපන්නේ
හද්දා පිටිසර ගමක නොවෙි හද්දා පිටිසර බැද්දේ එවුන් මෙන් මා විඳි දුකක් නැත මා වුන්
කොට්ඨාෂයේ කොතෙකුත් ප්රසිද්ධ පාසල් ඇතත් මගේ ඉස්කොලේ වූයේ මා නිවසට නුදුරින් ය එය
මගේ දෙමාපියන්ටනමි වාසියක් වූ නමුත් මට නමි කරදරයක් විය අවුරුදු දහසක පමණ අතීතයක් ඇති රජමහා විහාරයකට අතරමැදිව මගේ ප්රාථමික
හා ජ්යෙෂ්ඨ පාසල් පිහිටා තිබුණි පන්සල් වත්තෙන් පැන පාසලට යෑමට මට ගත වූයේ විනාඩි
පහළොවකි උදෑසනට එතරමි වෙිගයෙන්් පාසලට ගියත්
ගෙදර එන්නේ නමි පැයක් දෙකක් ගතකර දුර
පාරිනි එතරමි පාසල් ජීවිතය ප්රිය මිතුරු සමාගම මා හට ප්රියජනක විය ඊට තවත් හේතුවක්
ඇත එනමි ආදරණිය ගුරු අමිමාවරු තාත්තාවරුන්ගේ කරුණාවයි බොහෝ ළමුන් ප්රසිද්ධ පාසල්
කරා ඇදෙද්දි මගේ පාසළේ සිටියේ මා වැනිම ළඟපාත
එවුන් කිහිප දෙනෙකු පමණි පංතියේ මුළු ළමුන් සංඛ්යාව 25 ටත් අවම විය කුඩාකල පටන්ම ඉගෙනීමට
දැඩි ආදරයක් දැක් වූ මා හට ඇවැසි වූයේ කෙඳිනකහෝ සාරි ඇඳන් රැුකියාවට යන හීනය හෑබැ කර
ගැනීම පමණි කුඩා කල පටන්ම ඉගෙනීමට නිසි තල්ලුවක් දෙමාපියන්ගේ නොලැබුණු නමුත් ඉගෙනීමට
ආදරයක්් අනාගතය ගෙන හීන දකින්නට කියා දුන්නේ ආදරණිය ගුරුවරුන් ය විශ්වවිද්යාලයක් ගෙන
සිහිනයක්වත් නොතිබුණු මා හට සරසවි පිං බිමට ඇතුලු විමට මඟපාදා දුන්නේ මගේ ආදරණිය ගුරුවරුන් ය කෙඳිනකවත් මුදල් ගෙවා ටියුෂන්
නොගිය මා සරසවියට ඇතුළු වීම දක්වා මගේ අධ්යාපනය ගමනට රුකුලක් වූයේ ඒ ආදරණිය ගුරුවරුන්ගේ
සෙනෙහෙබර අවධානය හා දක්ෂ ඉගැන්වීමත් නිසායි එහෙයිනි මගේ අධ්යාපනයේ සමිපූර්ණ ගෞරවය
මගේ ගුරුවරුන්ට පිරිනමන්නේ චිංගීස් අයිත්මාතව්ගේ
ගුරුගීතයේ එන දුයිෂේන් වැන්නවුන් රුසියාවෙි පමණක් නොව අහිංංසක ¥දරුවන්
වෙනුවෙන් තම ජීවිතය කැපකරන ආදරණිය ගුරුවරු ලොව පුරා ඇත මා වැන්නවුන් කී දාහකගේ ජීවන
ගමන සාර්ථක කරගන්න ඔවුන් කැප වෙන්න ඇද්ද ආදරණිය ගුරු පියෙකුගේ එක් වදනක් සිහියට නැගේ
”ඔබ මා සිටින තැනට නොව මට වඩා ඉදිරියට යන්න” මෙි කියුම එදා එතරමි ගැඹුරින් නොදැනුනත්
අද එය සිහියට එද්දිත් දැඩි සෙනෙහසක් සිතට නැගේ එවැනි පරාර්ථකාමී හදවත් ඇති කී දාහක්
ලොව පුරා ඇද්ද අපි ඔවුන් ගෙන කෙතරමි කතා කරන්නේ ද චන්ද්රසේකරයන්ගේ පැනමඩ කඩිති ගීතයේ
පදවැල මෙතරමි මට දැනුනේ මගේම අත්දැකිමි මෙබඳු වීම නිසයි
මීට දශක දෙකකට
පමණ පෙර ලියන ලද ගීතයකින් චන්ද්රසේකරයන් ගුරුවරයෙක් මෙසේ කියයි
පැන මඩකඩිති
වැව් තාවුලු වැහි කාලේ
පෙන්නා මඟ
නොමඟ නෙවැටී යන තාලේ
සිප් කිරි
පෙවූ මූසීලයින් උඩු මාලේ
අපේ ගුරුතුමා
යයි තාමත් ඉස්කෝලේ
වැහි කාලේදි
මඩ කඩිිති වැව්තාවුලු ද පැන පාසලට යන උදෙන්ම අවුත් සිය සිිසු¥දරුවන්ට
නොවැටී යන මඟනොමඟ පෙන්වා දුන් උතුමි ගුරුවරයෙකි ඔහු පෙන්වා දෙන ගුරුතුමා අන්ත අසරණ
තත්ත්වයකයි පසු වන්නේ ඔහු ඒ බව පළමු පේළි හතරෙන්ම කියයි මූසිලයන්ට උඩුමාළට යන්න සලස්වා
අපේ ගුරුතුමා තවමත් ඉස්කොලේ යන බව කියයිි චන්ද්රසේකරයන් අවසාන පදවැල් හතරෙන් ගුරුවරයා
පත් වී ඇති අර්බුදය පෙන්වා දෙන්නේ ය
රන්මසු පටපිළි
අභරණ උරන වෙලා
සමන් පිචිච
කැකුළිය ගෙයි මිලින වෙලා
ගුරු නිවහනේ
කඳුලට උල්පතක් වෙලා
ලොකු හාමිනේ
ඇත බිතුසිතුවක් වෙලා
ඔහුගේ ගෙදර
ජීවිතය එකම ඛෙිදවාචකයකි දීග නොගිය එකම දියණිය ගුරු නිවහනේ මිලිිනව සිටින්නීය බිත්තියේ සිතුවමක් මෙන් කඳුළට උල්පතක්
වී ලොකු හාමිනේද සිටින්නීය චන්ද්රසේකරයන් මෙි කියන්නේ සමස්ත ගුරුපරපුරේම ඛෙිදවාචකයයි
අපේ ගුරුවරුන්ට අද අධ්යාපනය මුදලට දීමට සිදු ව ඇත ආකර්ෂණිය බැනර් පොස්ටර් ගසා දරුවන්
තමන් වෙත ආකර්ෂණය කරගැනීමට සිදු ව ඇත ඇතැමි විට ටියුෂන් කඩ නමින් හැඳින්වීමද සුදුසු
නොවෙි යැයි සිතේ මංද යත් සමස්ත සමාජ අර්බුදය තුළ ගුරුවරයාටද තම එකම දයාදය වූ අධ්යාපනය
දීමට සිදු ව ඇත්තේ මෙලෙසය එය ගුරුවරයාගේ වරදක් නොවෙි ඒ සමාජය යන අතය නමුත් නිසි අධ්යාපනය
ලද සොඳුරු නිහඬ ගුරුවරුන් පෞද්ගලිකව මෙි සමාජය යන අත වෙනස් කිරිමට වෑයමි දරන බව දන්නෝ
දනිති චන්ද්රසේකරයන්ගේ මෙි නිර්මාණය හරහා සහෘද මනස යොමු කරන්නේ මෙි සමාජ යථාර්ථය වෙතයි
පැනමඩ කඩිති ගීතය ඒ නිහඬ සේවයේ නියුතු ආදරණිය ගුරුවරුන් මුහුන පා ඇති අර්බුදය සිතන්නට
මඟ සලසා දෙයි
ඒ බව චන්ද්රසේකරයන්
මෙසේ පවසයි ”පැනමඩ කඩිති ගීතය ගත්තාම අදටත්
පාසල් වල ගුරු දිනය දවසට වාදනය කරනවා නමුත් ඇත්තටම මෙි ගීතය ඇතුලේ මම කියන්න උත්සහා
කලේ ගුරුවරයාගේ ජීවිතයේ තිබෙන අර්බුදය හා අධ්යාපනය ක්රමය මහා අර්බුදයකට ලක් වෙලා
කියන එක ඒක ඇත්තටම ගුරු උපහාර ගීතයකට වැඩිය මෙි ඛෙිදවාචකය ගෙන සමාජ කතිකාවක් ගේන්න
තමයි මට ඔින කළේ”
(සරෝජා ගී
මියැසිය වෙනුවෙන් පළ වූ සමිමුඛ සාකචිඡුාවකදි*
ඔහු මෙි ගීතයේ
දෙවන කොටස හරහා සිසු දරුවන් වැටි ඇති තත්ත්වය පෙන්වා දෙයි සාමලාත් අමරත් බස්පොළේ කජු
විකුණති ඒ රටකජු ගොටු වලට එන්නේ කුමාරෝද පොතේ පිටුය
සාමා අමර විකුණති
බස්පොළේ කජු
කුමාරෝද පිටු
දන්දෙති එයින් මතු
උගතමනා ශිල්පය
පිල්කඩ නොපැතු
වේවැල වටා
ඉකිබිඳ දඬුවමක් පැතූ
චන්ද්රසේකරයන්
සිය ගුරුතුමා මගින් කියන්නනේ අපේ අධ්යාපනයේ සමස්ත අර්බුදයයි ඔහුගේ නිර්මාණය තුල ඇති
යථාර්ථවාදිත්වය පමණක් නොව එය රසවත් ගීතයක් ද වන්නේ ය ඒ සඳහා ඔහුගේ බස හැසිරවීම අපූරුය ගැමි වහර ගත් වහර අපූරුවට
සංයෝජනය කර ඇත මඟනොමඟ/උගතමනා/රන්මසු අබරණ/උරණ/බිතුසිතුවමි ආදි වචන ගත් වහරෙනුත් වැව්තාවුලු/ඉස්කොලේ/පිල්කඩ
ආදි වදන් ගැමි වහරෙනුත් ගන්නා ලද්දේ ය මෙි පද සංයෝජනය මනරමි සංකල්ප සිතුවමි මැවිමට
සමත් වන අතර සහෘද මනස ගැඹුරු සමාජ විවරණයක් වෙත ගෙන යන්නේය සුනිල් එදිරිසිංහයන්ගේ කටහඬත් රෝහණයන්ගේ සංගීතයත්
සමඟ චන්ද්රසේකරයන්ගේ පදවැල අපූරුවට සංයෝජනය වි ඇත එය සහෘද හදවත මෙතරමි සසල කලේ මේ
සංයෝජනයේ ඇති ගැලපීමයි
සැබැවින්ම
අල්තිනායි ගමට එන විට දුයිෂේන් ලියුමි බෙදන්නෙකි පැනමඩ කඩිති ගීතයේ එන ගුරුවරයාද මූසිලයන්ට
උඩුමාළට යන්නට සලස්වා වැව්තාවුලුු වලින් එතෙරෙව තවමත් ඉස්කොලේ යයි මෙි නිර්මාණයන් ඒ
නිහඬ සේවයේ නියුතු ආදරණිය ගුරුවරුන්ගේ සැබැ තත්ත්වය සිතන්නට මඟපාදා දෙයි චන්ද්රසේකරයන්
ද වෘත්තියෙන් ගුරුවරයෙකි ඔහු අමිපාර පානමිපත්තුවෙි හා අනුරාධපුරයේ ගුරුවරයෙක් වශයෙන්
සේවයේ නියුතුව සිටි කාලයේ ලද අත්දැකීමි ඔහුගේ නිර්මාණ වලට වස්තුවිශය විය පැනමඩ කඩිති
ගීතයද එලෙස ලබා ගත් අත්දැකීමි හා රචකයාගේ ගැඹුරු පරිකල්පනයත් සංවෙිදි සිතුවිල්ලේත්
ඵලයකි
මටත් තියෙනවා
හීන ගොන්නක් කවදා හෝ තෑගි ගොඩක් ගෙන ආදරණිය ගුරු අමිමාවරු තාත්තාවරු බැහැ දකින්න යන්න
එය සිල්ලර හීනයක් නමුත් මා දැන් ඊට වඩා ගැඹුරු හීනයක් දකිනවා ඒ මගේ ආදරණිය ගුරුවරු
මගේ ජීවන ගමන සාර්ථක කරගන්නට කපා දුන් මඟ ඔස්සේ හිනි පෙත්තටම ගොස් ඒ සොඳුරු පරාර්ථකාමීන් නැවතු තැනින් ඒ කර්තව්ය
ඉදිරියටම ගෙන යන්න
චන්ද්රසේකරයන්ගේ
මේ ගීතය ලෝකයේ සෑම තැනම නිහඬ පරාර්ථකාමිත්වය වෙනුවෙන් කැප වෙන දුයිෂේන්ලාට උපහාරයක්
වන අතර ඔවුන්ගේ ජීවිතයේ ඇති ඛෙිදනීය පැතිකඩත් මුළුමහත් අධ්යාපන ක්රමය තුළ ඇති අර්බුදයත්
පිළිබඳ සහෘද මනස යොමුකරවන සාර්ථක නිර්මාණයකි ඒ සඳහා ඔහුගේ බස හැසිරවිම අපූරුය ව්යංගාර්ථවත්
බස උචිතව යොද තීබිම මෙම නිර්මාණයේ සාර්ථකත්වට හේතුවකි
AkiDU
ReplyDelete