Thursday, March 28, 2019

ජනප‍්‍රිය සංස්කෘතිය හා වින්දනීය රියැලටිි කලාවේ බලපෑම

ජනප‍්‍රිය සංස්කෘතිය හා වින්දනීය රියැලටිි කලාවේ බලපෑම

වර්තමානයේ  ජනප‍්‍රිය සංස්කෘතිය ද ජනප‍්‍රිය කලාවද විසින් මිනිසා  පාරිබෝගික භාණ්ඩ බවට පත්කරගෙන ඇත.මෙහි වැදගත් කාර්යයක් ඉටුකරන්නේ ජනමාධ්‍යයන්ය.ඒ අතරින් රූපවාහිනි මාධ්‍ය ප‍්‍රමුඛ වෙයි.වත්මන් ලෝක මාධ්‍ය පද්ධතිය තුළ රූපවාහිනිය වඩාත් ප‍්‍රබල මෙන්ම බලපෑමි සහිත මාධ්‍ය ලෙස ක‍්‍රියාකරන බව පෙනෙයි.ඒ බව රූපවාහිනි ආරමිභක සමයේ ඇස්තමෙින්තුගත ලැයිස්තු අනුව රූපවාහිනි යන්ත‍්‍ර වල වැඩි වීමත් යන සංඛ්‍යා ලේඛන අනුව පෙනී යයි.1979 දි ලංකාවට රූපවාහිනිය හඳුන්වා දීමත් සමඟ එය මෙරටද විශාල වශයෙන් ව්‍යාප්ත වන්නට විය.අද වන විට රූපවාහිනිය යනු හුදු තොරතුරු ඉදිරිපත් කරන වාර්තාකරණ සන්නිවෙිදන මාධ්‍යයක් නොව මිනිසාගේ සංස්කෘතියට ආර්ථිකයට සමාජයට අධ්‍යාපනය ආදි සියලු විශය ක්ෂේත‍්‍රයන්ට බලපෑමි කරන්නා වූ මාධ්‍යයකි.එය විනෝදාස්වාදය ඔස්සේ ග‍්‍රාහකයා තමන් වෙත ඇඳබැඳ තබා ගැනීමට සමත් වී ඇත.එම විනෝදාස්වාදය උදෙසා ඔවුන් නොයෙකුත් ක‍්‍රියාමාර්ග ඔස්සේ විවිධ අකෘතීන් මගින් වැඩසටහන් නිෂ්පාදනය කරන අතර ඊට අතිවිශාල පිරිවැයක් දරමින් පේ‍්‍රක්ෂකයා වෙත යුහුසුළුව ලබා දීමට කටයුතු කරන බව පෙනෙයි.ශ්‍රී ලාංකීය ඇතුළු ආසියානු කලාපීය මෙන්ම යුරෝපීය ආදි ලෝකයේ බොහෝ රටවල් අනුගමනය කරන ආකෘතිය වන්නේ පේ‍්‍රක්ෂකයන්ට විනෝදය ලබා දෙමින් ඔවුන් පිනවීමයි.මෙගාටෙලිනාට්‍ය සංගීත වැඩසටහන් ක‍්‍රිඩා ආදි නොයෙකුත් වැඩසටහන් අතර  රූපවාහිනි මාධ්‍ය තුළ රියැලිටි වැඩසටහන් කලාව ලෝකය පුරාම නවතම ආකෘතියක් වෙමින් ජනප‍්‍රීය සංස්කෘතිකාංගයක් බවට පත් ව ඇත.

යුරෝපීය රටවල් හී රූපවාහිනි මාධ්‍ය මූලික කරගෙන ආරමිභ වූ මෙම රියැලිටි වැඩසටහන් ආකෘතිය ආසියානු කලාපීය රටවල් පමණ ඉක්මවා වැළඳ ගෙන ඇත. අද ජනප‍්‍රිය සංස්කෘතිය තුළ නිරිමාණය වී ඇති හුදු විනෝදයම පමණක් අරමුණු වූ ජනමාධ්‍ය කලාව මිනිසාගේ මනස මෙහෙයවයි.සත්‍ය ජිවිතයෙන් මෙහොතකට අමුතුම තරු ලොවකට රැුගෙන යන රියැලිටි කලාව තුළ මිනිසාගේ සැබැ ප‍්‍රශ්න සැබැ ජිවිතය මොහොතකට අමතක කරවයි.සුපිරි තරුව තේරිමෙි අවස්ථාව ජනතාවට ලබා දී එය භාරදුර්ය කාර්යයක් බව ඒත්තුගන්වා අපට දැනට තිබෙන ලොකුම ගැටලුව සුපිරි තරුව කවුරුන්ද යනවග පමණක් ම කිරිමට රියැලිටිය සමත් වෙයි.එනමි ව්‍යාජ මානසික අවශ්‍යතා ඇතිකරමින් පරිබෝජනවාදි ධනේෂ්වර ඇවැතුමිපැවතුමි කෙරෙහි ජනතාව කීකරු කරවයි.ග‍්‍රාහකයා වෙත විනෝදාස්වාදය සැපයීමෙි අරමුණ ඇති වැඩසටහන් නිෂ්පාදනය කිරිම මගින් ඇති වන්නේ ජනප‍්‍රිය සංකල්පයකි. මෙි තුළින් මාධ්‍යජාල අතර තරඟය ඇති වී RATING මිත්‍යාව පසුපස දුවත මාධ්‍ය ආයතන තුළින් විටෙක නොනිසි දේ නිසිදේ ලෙසත් හුවා දක්වමින් විවිධ වැඩසටහන් ආකෘති නිර්මාණය කරමින් තරඟයට විකාශනය කරයි.උදාහරණ ලෙස CHAMPION STAR රියැලිටි වැඩසටහන තුළ භාවිතා වන භාෂා විලාසය හා පූරකයන්ගේ හැසිරීමි විලාසය රූපවාහිනි වැනි ජනමාධ්‍යයක් තුළට ගැලපෙනවාදැයි විමසිය යුතුය.


 මෙම වැඩසටහන කෙරෙහි පේ‍්‍රක්ෂක ආකර්ෂණය ඉතාම ඉහළය. එක්වරක් නවතා තිබු වැඩසටහන නැවත ප‍්‍රචාරය කිරිමට ආදාල ආයතනය තීරණය කරන්නේද එබැවින්ය. එමෙන්ම වැඩසටහන තුල නොයෙකුත් ආහාර හදුන්වා දීම බීම වර්ග හඳුන්වා දෙමින් නැති ගුණ ප‍්‍රකාශ කරමින් වැඩසටහන තුළ අපූරුවට වෙළඳ ප‍්‍රචාරණයද සිදුකරයි.සැබවින්ම පරිබෝජනවාදි ධනේෂ්වර ඇවතුමිපැවතුමි කෙරෙහි ජනතාව යොමු කිරිම මෙමගින් දැකගත හැකිය.යාථාර්ථය යන අර්ථය ලත් රියැලිටි වැඩසටහන් ජනප‍්‍රිය සංස්කාතිය මගින් විටෙක අසමිමත චර්යාන්ට මඟපාදන්නකි.එයින් බිහි වූ සුපිරි තරු කෙරෙහි මෙරට කාන්තාවන් තුළ මෙන්ම පිරිමීන් තුළ ද පැවතියේ උන්මාදයකි.ඔවුගේ කොණ්ඩා විලාසිතා ඇඳුමිපැළඳුමි  අනුකරණය කරන්නට යෑමෙන් ම ජනප‍්‍රිය සංස්කාතිය තුළ රියැලිටි කලාව කෙතරමි බලපෑමිකාරිද යනවග පැහැදිලිය. රියැලිටිකලාව හැඳින්වීමෙිදි එය සමාන්‍ය පොදු ජනතාව භවිතා කරමින් නිර්මාණය වූ වැඩසටහනකි. එනමි සමාන්‍ය ජනතාව අතරින් ගායන තරුව නර්තන තරුව තෝරා අතිවිශාල ත්‍යාග මුදල් ලබා දීම මෙහි අකෘතියයි.රියැලිටි වැඩසටහන් වාණිජ්‍ය කර්මාන්තයක් ලෙස ජනප‍්‍රිය වීම හරහා දැන්වීමි විශාල වශයෙන් ලැබීම යන හේතු කාරණා මත බොහෝ මාධ්‍ය ආයතන මෙි අකෘතියේ නිෂ්පාදන වලට පෙළබෙන්නේය. එමෙන්ම සමාන්‍ය ජනතාව අතර වන තරඟයක් බැවින් මෙය උන්මාදයක් ලෙස පේ‍්‍රක්ෂකයන් අතර ජනප‍්‍රිය වූයේ තමන් වැනිම වූ සමාන්‍ය ජනතාව මෙහි සිටිමයි මෙම වැඩසටහන් තුළ තරඟකරුවන් හඬා වැටෙන අවස්ථා සතුටින් ඉපිල යන අවස්ථා උපහාසයට ලක්වන අවස්ථා ආදි ගෙනහැරපාමින් වැඩසටහන අධි සංවෙිදිකරණයට ලක්කරමින් පේ‍්‍රක්ෂකයන් ඇඳබැඳ තබාගැනිමට උත්සහා ගනියි.ජනප‍්‍රිය සංස්කෘතිය තුළ කලාව වෙළද භාණ්ඩයක් බවට පත්කිරිමෙි තවත් අදිරයක් බව රියැලිටි හඳුනාගත හැකිය.
ලංකාවෙි මෙි වන විට නවතම රියැලිටි වැඩසටහන ලෙස HIRU STAR හඳුනාගත හැකියි. අධිතාක්ෂණය හා සුපිරි රියැලිටි අත්දැකීමක්  මෙරට පේ‍්‍රක්ෂකයන්ට ලබා දෙමින් බටහිර වැඩසටහන් අනුකරණය කරන බව පෙනෙයි.පේ‍්‍රක්ෂකයන්ගේ රුව පුළුල් ඩිිජිටල් තිරය මත දිස්වන ආකාරයට තාක්ෂණය යොදාගෙන ඇත . රියැලිටි නොවෙයි ඔිනෑම ජනප‍්‍රිය වැඩසටහනක පැවැත්ම රඳා පවතින්නේ පේ‍්‍රක්ෂකයා තමන් වෙත රැුඳි ඉන්නවානමි පමණි.එහෙයින් ලාභය මත වෙළඳපොළ අවශතාවය වෙනුවෙන් ක‍්‍රියාකරන ජනමාධ්‍ය පේ‍්‍රක්ෂක ආකර්ෂණය වෙනුවෙන් විවිධ උපක‍්‍රම යොදයි. රියැලිටි වැඩසටහන් හරහා තරඟකරුවන්ගේ පෞද්ගලිකත්වය ඔවුන්ටම නොදැනි විකිණෙයි. රියැලිටි වැඩඩසටහන් සමස්තයක් ලෙස විපලායනය හෙවත් සැබැ ජිවිතයෙන් පැනයාමට ජනතාවට උපකාර කරන තවත් ජනප‍්‍රිය සංස්කෘතික මාධ්‍ය නිර්මාණයකි.ආධුනිකයන්ට දක්ශතා පෙන්වීමට අවකාශ මෙමගින් ලැබෙන නමුත් රියැලිටියේ ඇතැමි අංග හරහා ජනප‍්‍රිය සංස්කෘතියේ නිස්සාරත්වය පෙන්වයි උදාහරණ වශයෙන්  ලංකාවෙි නලුනිලියන් යොදා ගෙන කෙරෙන ඇතැමි රියැලිටි වැඩසටහන් එවැනි නිස්සාර බව පෙන්වයි. උදාහරණ DANCE UNLIMITED / DERANA STAR CITY රියැලිටි වැඩසටහන් වලදි ග‍්‍රාහකයින් මායා ලෝකයක හුදෙකලා කිරිම සදහා ලෝකය පුරා මාධ්‍ය නිෂ්පාදකයින් යොදාගන්නා උපක‍්‍රම කිහිපයක් පවති.
x          නාටකීය ගැටුමි (මෙි ගැටුමි බොහෝ විට කලින් සැලසුමි කළ ඒවාය* එම ගැටුමි සංස්කරණය නොකර සේ මතුපිටින් පෙන්වන ආඛ්‍යානයක් ඔස්සේ දිව යෑමට ඉඩ සැලැස්වීම
x          ගායන වාදන නර්තන ආදි ක්ෂේත‍්‍ර වලින් ඉදිරියට පැමිණි තරු ප‍්‍රවීණයන් අනුකරණය කිරිම
x          මෙිවාට සමිබන්ධ වන පුද්ගලයින් සදහා ඔවුන්ගේ සැබැ ජිවිතය වෙනුවට ක‍්‍රමයෙන් අලුත් චරිතයන් නිරිමාණය වීම (ඔවුන්ගේ ඇඳුමි ඇතුලු විලාසිතාවන් වෙනස් වීම ආදිය මගින් රියැලිටිය සංවෙිදිකරණයකට ලක්කෙරෙයි*


මෙම ශිල්ප ක‍්‍රමය හුදෙක් ග‍්‍රාාහකයින් මුලා කිරිමට හා මායා ලෝකයක තනි කිරිමට සමත් වන බව පෙනෙයි.අද වන විට රියැලිටිය ජාතික පෞද්ගලික සියලුම නාලිකා වල සති අන්තයේ ගුවන්කාලයෙන් වැඩිකාලයක් හිමිකරගෙන තිබෙයි.ගායන වාදන පමනක් නොව වෙනත් වෙනත් ක්ෂේත‍්‍ර තුළින්ද රියැලිටිය බිහිවන බව ලාකික උදාහරණ තුළින්ම පෙනෙයි. උදාහරණ ලෙස සූප ස්ටාර් වැනි ආහාර සකසන්න් තේරිමෙි තරඟගත හැකිය. සමස්තයක් ලෙස මෙම ජනප‍්‍රිය වැඩසටහන් කලාව හරහා ඇති වී ඇති බලපෑම
         ප‍්‍රවීණ කලාකරුවන් අපහසුතාවයට පත්වන අවස්ථා කීර්තිනාමයට අගෞරව වන අවස්ථා
         තරඟකරුවන්ගේ පෞද්ගලිකත්වය විකිණිම ඇතැමුන් විහිලුවකය ලක් වීම ගෞරවය බිඳවැටීම ආත්ම විශ්වාසය බිද වැටිම
         නවතම විලාසිතා සමාජගත වීම
         ප‍්‍රවීණ ශිල්පීන් අනුකරණය
         පූරක තනතුර විහිලුවකට ලක් වීම ඔවුන්ගේ වෘත්තිය බව අහිමි වීම මංදයත් මේ සදහා නලුනලියන් යොදා ගැනිම හරහා
         සංස්කෘතික බලපෑමි
සැබවින්ම සමාන්‍ය ජනතාව එදිනෙදා ජිවිතයේ රැුකියා කටයුතු සිදුකොට නුතනයේ කාන්තාවන් ගෙදරදොරේ වැඩකටයුතුකරන ගමන් රැුකියා වලද නිරත වෙයි. මෙවැනි කාර්ය බහුල ජිවිතගත කරන්නන් යමිකිසි තෘප්තියක් ලැබිමට රූපවාහිනිය උපකාරි වෙයි. එනමුත් සමාජ දේශපාලනික වශයෙන් පවතින්නා වූ සැබැ යථාර්ථය කෙරෙහි අවධානය ඔවුන් වෙතින් ගිලිහෙයි. රූපවාහිනිය ඇතුලු ජනමාධය මගින් ගෙන යන ජනප‍්‍රිය සංස්කෘතිය මගින් තමන්ගේම ප‍්‍රශ්න අමතක කර දැමිම හා සුපිරි තරුව තේරිම වැනි තවකාලික ප‍්‍රශ්න මිනිසා තුළ පටවයි. මෙමගින් මිනිසා තුළ සරල වින්දනය ඇති කරමින් රියැලිටියේ කොටස්කරුවන් බවට මානසිකව වශයෙන් ඔවුහු පත්වන්නේය. යුරෝපයේ BIG BROTHERS  වැඩසටහනෙන් ආරමිභ වූ රියැලිටිය ලංකාව තුළට පැමිණෙන්නේ පෞද්ගලික නාලිකාවක් වූ සිරස නාලිකාවෙි SUPER STAR වැඩසටහන හරහායි එතැන් පටන් සියලුම නාලිකා මෙි  කලාව අනුකරණය කරමින් ජනප‍්‍රිය සංස්කෘතියේ පවතින අංගලක්ෂණ පෙන්නුමි කරයි. යාථාව යැයි නමි ලද්දක් වුවත් රියැලිටිය අධික වියදමක් දරා නිෂ්පාදනය කරමින් නලුනිලියන්ගේ අඩනිරුවත සමිප‍්‍රපලාපය ආදිය තුළින් ජනප‍්‍රිය සංස්කෘතියේ නිස්සාරත්වය මැනවින් පිලිබිබු කරයි.   ව්‍යාපාරික චින්තනය ප‍්‍රමුඛකොට ගත් මෙය තරුණ ප‍්‍රජාවන්ගේ කුසලතා වර්ධනය කිරිම පරමාර්ථයෙන්  පමණක්  පසු වූවා යැයි කීම අපහසුය.ජනප‍්‍රිය සංස්කෘතිය යනු ලොව ගිනිගත්තත් නීරෝ වීණා වාදනය කරන්නාක් වැනි දෙයකි. රියැලිටි කලාව තුළින්ද සිදුවන්නේ ඒ දේමය.ජිවිිතයේ ගැඹුර සොයා යනවා වෙනුවට  සරල ක්ෂණික වින්දනයක් වෙත ඉඩ සැලසීම මෙමගින් සිදුවන්නේය. ගැඹුරු කලා නිරිමාණ මෙන්ම සැබැ ජනකලාවන් යටත්කරගනිමින් සරල ක්ෂණික වින්දන මාධ්‍ය ජනප‍්‍රිය සංස්කෘතිය විසින් හෙලිදරවි කරයි එහි තවත් අංගයකි රියැලිටි කලාව.


ආශි‍්‍රත ග‍්‍රන්ථ


ජනප‍්‍රිය සංස්කෘතිය හා මාධ්‍යය” ; දර්ශන අශෝක කුමාර 2013.කොළඹ 10 ප‍්‍රථම මුද්‍රණය

1 comment: